![]() Nyitva tartás |
![]() |
![]() |
ANUBISZ SZÓ TÖRTÉNETE | ![]() |
SZOLGÁLTATÁSAINK | ![]() |
ÁRLISTA | ![]() |
TUDNIVALÓK | ![]() |
GALÉRIA | ![]() |
KAPCSOLAT |
Anubisz szó története:
Az Óbriodalom elején az imák, melyeket a halotti sztélékre, illetve a masztabák falára véstek hozzá fohászkodtak túlvilági boldogulást remélve. A piramisszövegekben több tucatszor említik nevét a királyi temetkezéssel összefüggésben, illetve az egyik mondás szerint a halott arcát Anubisz-szal azonosították. Kultusza összeolvadt Oziriszéval, akiről úgy gondolták, hogy az apja, és hogy Anubisz tekerte be vászonba – melyet Ízisz és Nepthüsz szőtt – az alvilági isten testét, így kulcsfontosságú szerepet tölt be annak újjászületésében. A legnagyobb, és legfontosabb temetők a Nílus nyugati partján létesültek – ez a naplemente és az alvilág kapcsolatára utal – az elhunytakra nyugatiakként utaltak. A nyugatiak élén álló mellékneve, mint a halottak vezetőjére utal rá. Ezt a nevet eredetileg egy ősi abüdoszi kutyaszerű istenség viselte, akinek helyét Anubisz átvette. Anubiszra, mint a temetők urára utal "A szent föld ura" titulus. Az istenség gyakran kapott olyan jelzőket is, amelyek egy meghatározott helyre vonatkoznak, így például a Fehér föld – Gebelein környékét jelöli – ura. Az egyiptomiak hite szerint Anubisz a nyugati hegyekről vigyázta a temetőket és a temetési szertartásokat. Erre utaló jelzője az "Aki a hegyén van".
Anubisznak a balzsamozási szertartásban betöltött szerepére utal az "Aki a balzsamozás helyén van" cím. Az isteni sátor élén álló - titulus utalhat a balzsamozás helyére, illetve a temetkezési kamrára, vagy pedig arra a szentélyre, amelybe a koporsót és a szarkofágot helyezték az újbirodalom királyi temetkezései során. Tutankhamon sírjában találták meg egy különösen szép háromdimenziós megjelenítését ennek; az istenség egy modell szentélyen fekszik (lásd: feljebb). |